לשון קלאסית פיברוטי ובשרני

(שימוש בלשון נקבה מתייחס גם לזכר ולהיפך)

מהי לשון קשורה:
לשון קשורה (Tongue-tie, ankyloglossia, tight frenulum , sublingual frenulum) היא מצב בו תחתית הלשון מחוברת לרצפת הפה ע"י רקמה (frenulum), המגבילה את תנועת הלשון החוצה. טווח התנועה מוגבל באופן העלול להוביל להפרעות בהתפתחות חלל הפה, האכלה, בליעה או דיבור.

לשון קשורה מופיעה לעיתים קרובות במשפחות, דבר המעיד על השפעת פקטורים גנטיים, שעדיין אינם ידועים לנו. היא נחשבת למלפורמציה קלה. ההיארעות האמיתית של לשון קשורה היא קשה לקביעה, כעת היא מוערכת כ- 5% מכלל האוכלוסיה.

לשון קלאסית פיברוטי ובשרני
icon-7

תפקיד הלשון בהנקה

icon-2
ללשון שלושה תפקידים עיקריים בהנקה:

עזרה בחיבור אל השד (latch): על מנת למקם נכון את פטמת השד בתקרת פה התינוקת, הלשון מושטת מעל לחניכיים התחתונות, ונפרשת בפנים השפה התחתונה, מתעגלת סביב עטרת השד, ומסייעת באחיזת הפה אל עטרת השד של האם.

תנועת הלשון הגלית (פריסטלטיקה) מסייעת בהעברת החלב מהשד ישירות אל לוע התינוקת, ומהווה תפקיד מרכזי בבליעת החלב.

אותה תנועה גלית (פריסטלטיקה) מעסה את עטרת השד, ומגרה ריבוי קולטנים להורמון ייצור החלב (פרולקטין), כך ש"מלמדת" את השד לייצר יותר חלב בעת יצירת הגירוי המתאים.

icon-7

השפעת לשון קשורה על ההנקה

icon-2
אם הלשון הקשורה של התינוקת מגבילה את תנועת הלשון, כל אחד מהתפקידים העיקריים המצוינים מעלה עלול להיפגע:
1

עזרה בחיבור אל השד (latch): אם הלשון קצרה מידי ולא מצליחה להיפרש מעל לחניכיים ועד לשפה התחתונה, מיקום עטרת השד בפה התינוקת יהיה לא נכון, כך שהפטמה תנחת ברצפת או מרכז פה התינוקת במקום בתקרת הפה. על מנת לפצות על מיקום וחיבור לא תקין, מפעילה התינוקת ואקום מוגבר, הגורם לפציעת וצביטת הפטמה, ולכאבים בפטמה.

לשון קשורה מהי
מהי לשון קשורה
2

תנועת הלשון הגלית (פריסטלטיקה) – אם הלשון מוגבלת בתנועתה, התנועה הגלית הופכת לתנועה שאינה גלית, וכך פחות חלב מועבר בכל לגימה. גם כאן תיעזר התינוקת בואקום מוגבר. כמו כן, החלב מגיע לחלל הפה ולא ישירות אל לוע התינוקת, מה שעלול להוביל לזליגת חלב מצידי הפה ולעיתים אף להשתנקות. תופעה זו עלולה להופיע גם בעת האכלת בקבוק.

3

אם התנועה הגלית (פריסטלטיקה) שאמורה לגרות ייצור חלב הינה מוגבלת – השד לא יקבל הוראה להגביר את כמויות החלב, מה שעלול בהמשך להוביל להפחתת ייצור החלב אצל האם.

לשון קשורה
הנקה לא יעילה ולא מזינה יכולה להוביל לעליה לא מספקת במשקל, להירדמות מהירה על השד או למעגל הנקה מתמשך.

מהי התרת לשון (פרנוטומיה)?

icon-2

התרת הלשון- פרנוטומיה היא הליך כירורגי פשוט הכולל שחרור או "גזירת" הפרנולום, לרוב מבוצעת בילודים אצלם התגלו בעיות בהנקה, עם או ללא שימוש במי סוכר. כיוון שהיא אינה מסובכת, ולא דורשת אביזרים או מכשור מיוחד פרט למספריים סטריליות – כל רופא שהוכשר לכך, ומנוסה בפעולה, יכול לבצע התרות לשון במרפאה, או גם בבית.

מהי לשון קשורה
כתיבת הודעה לד"ר מיכל
icon-2
map
map
לניווט לקליניקה לחצו על הלינק icon
phone שעות עבודה:

ימי ראשון – חמישי: 08:00 – 19:00

ימי שישי וערבי חג: 08:00 – 14:00
phone כתובתנו:

כתובתנו
קיבוץ געתון